Tuesday, 16 October 2012

Pergilah Gelita..Hadirlah Cahaya..

Assalamualaikum..
Salam ceria, salam kasih sayang untuk semua.. ^_^
Hari berlalu dgn pantas,
banyak keadaan berubah,
tapi hati & jiwa harus tegar,
hadapi hari2 yg datang..

Kejayaan & kegagalan menjadi permainan hidup
tapi, Allah menjanjikan sesuatu 
untuk hambaNya yg tidak pernah kenal erti putus asa
untuk hambaNya yg tidak kenal erti kecewa
untuk hambaNya yg tidak pernah putus berharap
akan hadirnya hidup yg indah,
itulah kebahagiaan.. :)
Kaki tidak bergerak jika kita tidak melangkah,
begitu juga dgn kehidupan.
Hari2 tidak akan berubah,
selagi kita tidak mengubahnya,
So, we have to move! ^_~

Tiap org pernah lalui saat2 gelita,
di mana kita tercari2 cahaya.
Untuk terus kuat hadapi hari2 di dunia
seorang diri dalam dunia penuh liku
Ya Allah..hati hambaMu ini lemah,sgt sukar.
Namun..yakin lah dgn rencana Allah
tiada siapa yg tahu apa yg terbaik untuk kita selain Dia.


Lihat lah dunia dgn penuh indah
Pandanglah setiap sudut dalam hidup
dengan penuh kasih syg dan hati yg bersih
Dari situ kita akan lihat hari2 kita lebih indah
lebih bercahaya dan lebih ceria.
Dari situ kita mampu bina hidup yg lebih baik
& positif dengan setiap org yg ada di sekeliling kita 

LETAKKAN TANGAN DI DADA & KATA KAN "EVERYTHING IS GOING  FINE" =) 








Saturday, 21 July 2012

Man JaDDa Wa Jada @>+

Salam Ramadhan :)
Alhamdulillah..hri ni hari ke-2
umat Islam menunaikan ibadat puasa

Alhamdulillah jg..
awl2 pg lg dpt tgk fb org muda yg 'kaya'
bkn kaya yg sy lihat tp..bak kata pepatah arab
"MAN JADDA WA JADA"
(siapa yg berusaha, dia yg brjaya ) 
cmtu lh lbh kurg mksudnya :D

Melihat org lain brjaya hasil usaha sendiri
Rasa makin bersemangat nk berusaha
STUDY.. +
fokus semula betul2 pd business
moga jd org yg berjaya
di dunia&akhirat
DOAKAN SY YE.. 

Sebagai manusia biasa, kdg2 terlalai
byk buang masa
tp sebagai hambaNya yg kerdil
mestilah selalu berdoa..berdoa..&terus berdoa
agar kelalaian, kemalasan yg dtg xlama
moga Allah sentiasa jaga hati& jiwa kita
agar sentiasa bersemangat
dan kuat utk berusaha! ;)

utk kawan2 yg lain juga..
xkira apa pn yg kalian buat
yg penting, berusaha! ^^

JANGAN LUPA JUGA UNTUK MOHON AGAR URUSAN KITA DIREDHAI
USAHA DGN NIAT BAIK, REZKI PUN AKAN BERTAMBAH


btw..



Puding ni menu pencuci mulut
sy buat utk 1st Ramadhan..
ni pun tgh berusaha
utk jd wanita yg penuh dgn kasih syg
 pndai masak sedap..ameeen..  :D

SELaMaT BeRPuaSa unTuk SeMua..Have faith in Allah.. :))







Sunday, 8 July 2012

Jantung Berdetak Laju...........

Ya Allah..
permudahkan hambamu yg lemah ni
untuk melalui hari2 di dunia
dgn segala urusan dunia..

Namun Engkau jgn biarkn ku
memilih arah ku sendiri
walau hanya untk sedetik waktu atau sekejap cuma
Biarlah jln ku ini adalah jln yg Engkau pilih
sbgai yg terbaik utk diriku..
ku yakin dgn pilihan Mu untk ku Ya Allah.. -_-


HaNTaR RePoRT PRoJeK PeTaNG ni..sambung edit report.. (permudahkan ya Allah T_T )

Thursday, 5 July 2012

Life, Love and Happiness

Salam everyone and have a nice! :) 

I just wanna say ::


A journey of a thousand miles must begin with a
single step ~ Lao Tzu


Nobody can go back and start a new beginning, but anyone can start today and make a new ending ~ MR

Thursday, 24 May 2012

duhai PenTaS DuNia..

Ustaz pesan..jangan buruk kan org..
JANGAN..JANGAN..JANGAN..
ada org yg suke bermuka2..
ku tahu siapa..kenapa..di mana..
cerita dalam cerita..
perasaan dlm perasaan..
ku diam seribu kata
ku tahan lidah untuk berbicara..
agar tidak burukkan sesiapa walau org bermuka2..


Sangat kejam bila ku dipandang hina
kerana org yg bermuka2..
OOuh..
kejamnya dunia... T_T

Ingin ku keluar dr kehidupan fana..
Lari dr pentas lakonan dunia..
Mencari dunia baru yg lebih indah
Biar ku bawa semua rahsia
agar lidahku menjaga kata2
agar tidak berkata2 tentang org yg bermuka2 

Pentas Dunia..
penuh lakonan semata2..
di hadapan manis lidah berkata2
di belakangnya penuh dusta
pentas dunia..
inginku undur diri dari pentas  ini..
mencari ketenangan yg lebih bererti
mencari kejujuran dalam kata
mencari keikhlasan dlm bicara
kepada yg menghulurkan kasih syg dlm perkenalan
kepada yg sentiasa memahami dalam perhubungan..

SaLam PeRPiSaHan PemenTas Dunia...
SaLam PerKeNaLan untuk PemilIk Jiwa PeNyaYang...
kamulah SaHaBaT
tersimpan jauh di lubuk hatiku
yg teristimewa dlm jiwaku..hanya KaMu.. :)





Tuesday, 21 February 2012

BOHONG??Boleh ke??? JawapaNnya.. "Ya" TETAPI....



kat sekolah dulu ustaz prnah cite hal ni
tp wktu tu dgr je,xbtul2 memahami
seminggu lepas dengar lg ceramah
tntg hal ni
dlm radio IKIM..tp kejaap je
sy nk thu lebih banyak lg
jdi,sy cri hal2 berkaitan dgn hal ni kt tenet
dlm mempelajari ilmu agama,
msti betul2 faham..supaya tindakan yg kita buat
tak tersilap&tersalah
Dalam Islam...
"NIAT TAK MENGHALALKAN CARA" :))

JOM SESAMA BACA....



Definasi bohong:

“Menyatakan sesuatu yang menyalahi perkara sebenar, samada senghaja atau tersalah.” (kitab Misbahul Munir)

Hukum Bohong

Hukum Asal bagi bagi bohong adalah haram menurut al-Quran, Sunnah dan Ijmak Ulama.
Firman Allah swt:

“Dan janganlah kamu berkata dusta mengikut sedap mulut kamu ini halal dan yang ini haram untuk mereka2 pembohongan terhadap Allah. Sesungguhnya orang2 yang mereka2 pembohongan terhadap Allah tidak berjaya.” ( 116 : an-Nahl)

Ibnu Mas’ud meriwayatkan , Rasulullah saw bersabda:

“Sesungguhnya pembohongan membawa kepada kejahatan. Kejahatan membawa kepada neraka. Sesungguhnya seorang lelaki yang selalu bercakap bohong sehingga ditulis disisi Allah sebagai org yg sgt pembohong.” (Hr Bukhari dan Muslim)

Nabi saw bersabda:

“Besar pengkhianatan sekiranya kamu menceritakan satu cerita kepada saudaramu seIslam dengan keadaan dia mempercayai cerita itu sedangkan kamu berdusta.” (Hr Abu Daud – Imam Nawawi mendaifkan hadis ini)

Ijmak (sepakat) para ulama mengatakan haramnya berbohong.

Bohong yg dibenarkan
Pengarang kitab Mausuah al-Feqh (jilid 24/ms205) berkata:

“Kadang2 bohong adalah perkara yg diharuskan atau diwajibkan. Ucapan adalah perantara bagi tujuan. Setiap tujuan yang mulia yang boleh dihasilkan tanpa bohong maka haram berbohong. Sekiranya tujuan yang mulia itu tidak terhasil melainkan dgn berbohong maka harus berbohong. Sekiranya tujuan itu diharuskan maka berbohong menjadi harus dan jika tujuan itu wajib maka wajib berbohong. Contohnya menjaga darah orang Islam adalah wajib. Jika bercakap benar boleh menyebabkan tumpahnya darah orang Islam yang bersembunyi dari orang zalim, maka wajib berbohong. Wajib berbohong dalam hal ini sekiranya tidak diketahui terbongkar pembohongannya yang mengakibatkan kemudaratan yg lebih besar.”

Dalil kepada pengharusan ini adalah hadis Rasulullah saw yg diriwayatkan oleh Ummu Kalsum ra:

ليس الكذاب الذي يصلح بين الناس فينمي خيرا أو يقول خيرا

“Bukanlah orang yang berbohong itu yang mendamaikan diantara manusia yang menyebabkan berkembangya kebaikan atau berkata perkara yang baik.” (Hr Bukhari dan Muslim)
Ummu Kalsum ra juga meriwayatkan hadis Rasulullah saw:

“ Aku tidak pernah mendengar Rasulullah saw membenarkan manusia untuk berbohong melainkan dalam 3 perkara 1. Peperangan 2. Mendamaikan manusia 3. Cerita lelaki kepada isterinya dan sebaliknya.” (Hr Muslim)

Ulama juga membenarkan untuk tidak mengakui kesalahan yang tersembunyi yg dilakukan seperti zina pada masa lalu. Orang tersebut hendaklah bertaubat ke Allah dan menyembunyikan. Apabila ada pihak berkuasa bertanya dia boleh mengingkarinya. Rasulullah saw bersabda:

“Hendaklah kamu menghindari perkara keji yang dilarang oleh Allah. Sesiapa yang telah melakukannya hendaklah dia menutupnya dan bertaubat kepada Allah. Sesungguhnya sesiapa yang kesalahannya diketahui maka kami akan melaksanakan hukum berdasarkan Kitab suci al-Quran.” (Hr Hakim – dihukum sahih oleh Hakim dan azZahabi).



sumber:: http://www.loveloveislam.com

Saturday, 18 February 2012

FiTNaH..! **~

Kekangan keje buat sy dah lama tak mencoret ssuatu di sini. Pagi-pagi lagi mata terpaku melihat buku-buku di rak. Hati terpaut pada sebuah buku yg menjadi teman sy sejak dulu lagi.." PENENANG JIWA - Terjemahan Kitab MUKHASHAFAH AL-QULUB"  karangan Imam Al-Ghazali. Bab 78 - FiTNaH dan GhiBaH..oouh..dah sampai BaB 78 sy membaca. Tajuk yg agak menarik. Hati sy tertanya-tanya apa yg dimaksudkan dgn FiTNaH dan GHIBaH?? Siapa mereka?? Hati mula takut..takut dalam tak sedar tergolong dlm golongan mereka..NAU'ZUBILLAH...sy mula membaca...


Allah Azza Wa Jalla berfirman::
" Dan janganlah pula sesetengah kamu mengumpat yang lain, sukakah salah seorang kamu, bahawa dia memakan daging saudaranya yang telah mati (bangkai)? Maka tentu kamu tidak suka memakannya"
 (Q.S. Al-Hujurat : 12)

Dari Jabir dan Abi Said, mereka berkata, berkata Rasulullah s.a.w::
"Takutlah akan ghibah, sesungguhnya ghibah lebih berat dari zina. Seorang lelaki yang berzina lalu bertaubat, maka Allah menerima taubatnya. Sedang Allahtidak mengampuni ORANG YG GHIBAH sebelum ORANG YG DIGHIBAH itu memaafkannya"

Anas berkata, "telah bersabda Rasulullah s.a.w::
"Pada malam aku disirakkan, aku telah bertemu dengan kaum yg menggaru muka mereka dgn kukunya. Aku berkata, "Wahai Jibril, siapakah mereka?" "Mereka yg suka mengumpat orang dan mengoyak harga dirinya"...

Allah SWT berfirman lagi::
"Celakalah untuk tiap-tiap pengumpat dan pencela"
(Q.S. Al-Humazah:1)

"Pengumpat adalah tukang memfitnah juga. Yang membawa kayu api"
(Q.S. Al-Lahab:4)

Dirawikan oleh Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda::
" Di antara kamu yg disukai oleh Allah yg baik akhlaknya dan berlapang dada. Sedangkan yg paling dibenci Allah adalah orang yg suka menyebarkan fitnah di antara saudara-saudaranya..."


"YA ALLAH..jauhkan hambaMu yg lemah ini dari tergolong dalam golongan pengumpat&pembuat fitnah"..NAU'ZUBILLAHIMANZAALIK...itu saja yg terdetik di hati sy.Alhamdulillah..hari ni sy dapat lagi 1 ilmu yg sgt baik,ingatan untuk diri sendiri. Sy akhiri dgn kata2 seorang penyair,juga terdapat dalam buku ni..


SEBAGAIMANA ORANG MENGADU PADAMU,
DIA AKAN MENGADUKANMU JUGA,
KAU AKAN TERJERAT,
OLEH ORANG YG BERMUKA DUA....
(m/s : 341 - Buku Penenang Jiwa)

Sekali lagi..NAU'ZUBILLAHIMINZAALIK... 

Sy cuma kongsikan apa yg sy baca. Apa yg baik, kita jadikan ingatan untuk diri, sesama kita..Wallahua'lam..Allah Maha Mengetahui :) with luv ** SueSyaurah







Sunday, 5 February 2012

SaLaM MaULiDuR RaSuL :)

Alhamdulillah..hingga ke hari ni kita diberi nikmat oleh Allah untuk bernafas di muka bumi ni..bersyukur dengan segala nikmat yang Allah kurniakan. Malam ni adalah malam yang sgt indah buat insan yang hatinya penuh dengan kasih sayang.

Sayu dengar selawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w. Terdetik untuk mengenang semula sifat-sifat Rasulullah s.a.w..Teringat juga sy kepada seorang teman yg sentiasa mengingatkan sy untuk sentiasa mencontohi sifat Rasulullah s.a.w..Seorang teman yang sentiasa mengingatkan sy untuk berbuat baik pda orang lain disaat kita disakiti, dizalimi, dicaci..dihina..seorang teman yg sentiasa mendidik sy untuk menjadi org yg lebih sabar dalam menghadapi apa jua ujian dan dugaan..seorang teman yg sentiasa mengingatkan sy untuk sentiasa penuhi hati sy dengan kasih syg kepada semua org..seorang teman yg sentiasa mengingatkan sy untuk berbuat kebaikan kepada semua orang..seorang teman yg sentiasa mengingatkan sy untuk sentiasa mengingati Allah..mengingatkan sy supaya tidak meninggalkan Al-Quran dalam hari2 sy..


Seorang teman yg sentiasa memberi semangat pada sy saat sy jatuh..seorang teman yg sentiasa ada bersama sy saat sy memerlukan dan di waktu sukar......seorang teman yg sgt sabar dan tidak jemu2 dalam mendidik, memperingati,  mengajar dan menegur sy dengan cara yg terbaik dalam setiap tindakan sy..Ya Allah..besarnya nikmat Allah pd sy yg pernah hadirkan seorang teman yg sgt sempurna di mata sy sebagai seorang insan yg sgt lemah..sebuah persahabatan yg sangat indah untuk dikenang dan diingat..Seorang teman yg sentiasa mengingatkan sy untuk melihat akhlak Rasulullah s.a.w sebagai teladan..

Allah tidak pernah mengecewakan hambaNya yang sentiasa berharap..moga 1 hari nanti akan hadir seorang teman seperti ini untuk semua org di luar sana..:) hati yg sentiasa tenang, penuh dgn kasih syg, sentiasa bertolak ansur membuatkan hari-hari sangat indah untuk dilalui. semangat berkobar-kobar untuk berjaya sentiasa tersemat di hati...

Marilah sama2 kita titipkan kasih sayang di hati kita..menjadi seorang yg lebih sabar..menjadi seorang yg berakhlak seperti Rasulullah s.a.w. Sy bukanlah seorang yg sempurna juga bukan seorang yg penuh ilmu di dada. Titipan sy hari ni cukup sekadar untuk mengingatkan diri sy sendiri sebagai insan yg serba kekurangan. Buat sesiapa yg mengenali sy, sy meminta maaf jika sy ada terguris atau tersilap kata sepanjang persahabatan sy dengan kamu semua..INGATKaNLaH SaYa BiLa SaYA LaLaI daN TeRLuPa..SalaM MauLiDuR RasuL untuk semua..^^ NiTE.. :))








super star

Super Stars - Cry On My Shoulder


Powered by mp3ye.eu
Loading...

~ Aku & Kamu ~

Daisypath Friendship tickers